3/09/2013

Malaysia Tolak Usulan Gencatan Senjata

Kabar Perang-Kuala Lumpur: Malaysia dengan tegas menolak usulan gencatan senjata dari kelompok militan Kesultanan Sulu, Filipina, yang berusaha menguasai Sabah. Penolakan dilontarkan langsung dari Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, Kamis (7/3).

Najib Razak mengatakan kelompok militan Filipina itu harus menyerah tanpa syarat atau menghadapi resiko diberantas pasukan Malaysia. Perkataan itu diucapkan Razak menanggapi tawaran ketua kelompok itu, Jamalul Kiram, yang sebelumnya mengumumkan gencatan senjata sepihak dan mendesak Malaysia untuk melakukan tindakan serupa.

Selasa lalu, Malaysia melancarkan serangan militer untuk mengusir kelompok itu dari kawasan terpencil di Sabah. Namun, kebanyakan militan diyakini lari ke ladang pertanian di sekitarnya.

Pertikaian dimulai pertengahan Februari ketika sekitar 200 anggota kelompok bersenjata menyerbu sebuah desa di pinggir laut dan menuntut untuk diakui sebagai pemilik negara bagian Sabah. Sejak itu, bentrokan antara kedua belah pihak kerap terjadi dan sedikitnya menewaskan 27 orang.

No comments:

Post a Comment





Supported By Mael For You